Kuvia killan tapahtumista

Kiltalaisia vierailulla Eduskunnassa

Tänä historiallisena päivänä, 29. helmikuuta 2024, Sauli Niinistön presidenttikausien päättymispäivänä, 20 kiltalaista ystävineen oli tutustumassa Eduskuntaan. Tutustumiskierros talon hienoon historiaan ja sen arkkitehtuuriin avasi monen silmät tuon parlamentarismimme kehdon synty- ja kehitysvaiheisiin.

Isäntiemme, kansanedustajien Hilkka Kemppi ja Timo Heinonen, esityksissä kuulimme ajankohtaisia aiheita, myös huolenaiheita, mm. sairaalaverkkoselvityksen sekä turvallisuuspoliitiikan saralta. Ja tokihan seurasimme lehtereiltä myös Eduskunnan kyselytuntiakin.

Mieleenpainuva päivä meille mukana olleille.

Lämmin kiitos vielä isännillemme avustajineen sekä eduskuntakierroksen oppaallemme Janitalle.

Syrjäntaan taistelujen 1918 muistomerkkitykki kunnostettiin

Teksti: Sirkka Ojala
Kuvat: Pekka Ahonen ja Ilkka Vahtokari

Jääkäritykistön Killan kiltalaiset ahkeroivat jälleen tykin kunnostuksen parissa 24. toukokuuta. Entinen Jääkäritykistörykmentin komentaja, everstiluutnantti Tauno Aaltonen oli pyytänyt kiltaa kunnostamaan Syrjäntaan taistelujen 1918 muistomerkillä olevan tykin joka sijaitsee. Killan hallitus päättikin ottaa tykin kunnostamisen toimintasuunnitelmaansa vuodelle 2017. Työ tehtiin yhteistyössä paikallisen Tuuloksen Kirkonkulman VPK:n kanssa. Työt jaettiin siten, että VPK pesi tykin ja kiltalaiset hoitivat tykin huollon ja maalauksen.  Mukana kunnostustalkoissa olivat Pekka Ahonen, Seppo Kuusela, Kauko Kontio, Kai Venho ja Ilkka Vahtokari.

Killan toimintamalja v 2019 luovutettiin Pekka Ahoselle
Jääkäritykistörykmentti vietti 107-vuotisperinnepäiväänsä Panssariprikaatissa 17.3.2023. Perinnepäivän tilaisuudessa kilta palkitsi stipendillä kolme rykmentin varusmiestä. Stipendejä olivat jakamassa puheenjohtaja Ilkka Vahtokari ja killan 2. varapuheenjohtaja, Jääkäritykistörykmentin komentaja, everstiluutnantti Ilkka Ikonen. Kuva: Sirkka Ojala.
Jääkäritykistörykmentin 107-vuotisperinnepäivän ohimarssi rykmentin alapihalla Panssariprikaatissa 17.3.2023. Kuva: Sirkka Ojala

Kilta mukana Suomen Tykistön päivän tilaisuuksissa

Jääkärityksitön Killan edustajat olivat mukana juhlistamassa Suomen Tykistön päivää Helsingissä 6.3.2024. Tykistön tarkastaja, eversti Mika Holma, laski seppeeleen tykistömme kehittäjän kenraali V-P Nenosen haudalle yhdessä Tykkimiehet ry:n edustajien kanssa. Tilaisuudet jatkuivat eri yhdistysten kokouksilla sekä JTR:n komentajan, evl, ST Ilkka Ikosen esitelmällä "Venäjän epäsuorantulen käyttö Ukrainan sodassa" Päivän kruunasi maittava juhlaillainen jonka jälkeen paluu koti Hämeeseen.

Sivuston kuvat: Sirkka Ojala

Kuvaosion rakentaminen on vielä kesken.